torsdag, januar 10, 2008

Må bare få det ut!

Etter å ha jobbet med kundebehandling i årevis, burde jeg vel egentlig bare være full av forståelse for kundebehandleres hverdag. God knows denne hverdagen er full av slitsomme kunder, merkelige problemstillinger samt press fra arbeidsgiver om å "forsvare" deres produkter/tjenester...

Men allikevel! I det siste har jeg opplevd to eksempler på dårlig kundebehandling - det ene tilfellet gjaldt Get (vi skal ha digital-tv, hvis vi noen gang får det da - dette er et veldig omfattende opplegg virker det som...!) og det andre gjaldt min ordre hos Elkjøp. Siden vi trenger nesten alt av hvitevarer har vi nemlig benyttet oss av januarsalget, og bestilte både komfyr, oppvaskmaskin og mikrobølgeovn på nettsiden deres. Dette ble gjort i forrige uke, med levering i går mellom kl 16-22.

På formiddagen i går får jeg en tekstmelding på mobilen min. Den lyder som følger "Hei. Mikro blir desverre ikke levert til dere i dag. Den kan vi levere 15. januar. Fint om du ringer oss på tlf 81532000 og spør etter Berit". Hvilket jeg selvsagt straks gjorde. Etter å ha tastet meg gjennom diverse valg, endte jeg opp med "Har du spørsmål rundt leveringstid på varer bestilt på internett" og fikk snakke med en svensk kundebehandler.

Jeg ber om å få snakke med Berit.
"Berit?!"
"Ja, jeg har fått en tekstmelding hvor det står jeg skal ringe dette nr og be om å få snakke med Berit"
"BErit?!
"ehh...ja..."
"Hva var det saken gjaldt da?"

Jeg leser hva som står på tekstmeldingen.

"Skulle du ikke få mikrobølgeovnen i dag altså?"
"Ehh.. det er liksom det jeg ringer for å få vite da...."

"Hvilken butikk er det?"
"Butikk?"
"Ja hvilken butikk har du bestilt fra?"
"Jeg bestilte på internett!" (synes det var et litt merkelig spørsmål, siden jeg tastet meg frem til "Spørsmål rundt internett bestillinger" tidligere....)

Kundebehandler får navnet mitt, og blir borte leeeenge. Jeg forsøker å snakke litt til ham "Du kan godt få ordrenummeret om du trenger det!" Uten at jeg får svar.

Etter en stund kommer han tilbake; "Ja, da har jeg funnet deg. Det ser ut som at vi har varen på lager, men de fikk ikke plass på bilen. Vi kan tidligst levere den 15. januar"

Jeg synes det er litt merkelig at de ikke har fått plass til en liten mikrobølgeovn, og at de skal bruke en hel uke ekstra på å levere den - men siden det ikke haster noe særlig med mikroen, sier jeg at det er greit. Kjenner at jeg blir litt irritert over å måtte sette av en hel ekstra ettermiddag på å få den levert - det er tross alt litt stress å rekke å være hjemme til kl 16.

"Da må du ringe igjen i morgen og si at vi skal levere den hos deg den 15. januar"
"Må jeg ringe igjen i morgen? Kan vi ikke bare avtale det her og nå da?"
"Nei, du skjønner - jeg kan ikke legge det inn nå fordi de andre tingene ikke er levert hos deg ennå! Du må ringe oss igjen når de andre varene er levert, så kan vi sette opp ny levering den 15.!"

(nå kjenner jeg virkelig at graviditets-irritasjons-hormonene begynner å skurre faretruende i kroppen min....)

"Jeg skjønner at DERES system er slik at du ikke kan legge dette inn nå. Men mener du virkelig at JEG skal måtte ringe DERE igjen i morra for å fortelle dere at dere skal legge det inn i systemet?!! Dette er jo tross alt noe som skulle leveres i dag, og som dere ikke fikk PLASS til!!!"

"Ja, det må du!"

Nå kjenner jeg at jeg har lyst til å skrike inn i telefonrøret; "Din hel... forb...svenske f... - la meg for f... få snakke med hun dere jæ... Berit kjærringa i steden - så kanskje hun kan hjelpe meg i steden! #¤#%#"!!"
Men i steden kommer det bare ut - ynkelige; "Synes du ikke det er litt MERKELIG da?!!!"

Hvorpå kundebehandler svarer "Neeej, det e inget merkligt!"

Jeg gidder ikke diskutere og sier bare ok og vi avslutter samtalen.

To timer etterpå blir jeg oppringt på mobilen. "Hei! Det er Berit fra Elkjøp, jeg har sendt deg en tekstmelding men den har du kanskje ikke fått lest ennå?!"............... Enden på visa blir at Berit viser seg å være et hyggelig og svært oppegående menneske, som slettes ikke skjønner hva han andre fyren har drevet med. Vi avtaler levering av mikrobølgeovn den 15. januar.

Moralen er;
Hvis man ønsker et visst resultat, kan det lønne seg å ringe flere ganger og håpe på å få forskjellige kundebehandlere.

3 kommentarer:

Ellen sa...

Jeg er imponert over din evne til å holde deg rolig. Det er i slike tilfeller løven i meg våkner og jeg kan bli så ekte nordnorsk førbainna at æ nesten blir redd mæ sjøl!!

Fint at det orna seg tilslutt!
Januarsalg er en fin ting!

TM sa...

Jeg FØLTE meg ikke rolig akkurat... ;-) Det er litt sånn at man blir så forbanna at man ikke kommer på noe fornuftig å si. I etterkant har man ørten "skulle ha sagt"....

Fordel å flytte på denne tiden, slik at man kan gå amok på januarsalg med god grunn! :-D

S10ne sa...

Hvilken kundebehandler en kommer til har ALT å si! Noen burde ikke være kundebehandlere i DET HELE TATT og andre som som født til stillingen.
Du møtte tydeligvis en som ikke var på riktig plass!